W sezonie jesienno-zimowym wszelakie wirusy i bakterie czyhają na nas na każdym kroku. Czasami wręcz niemożliwe wydaje się przetrwanie tego okresu bez złapania przeziębienia lub zapalenia gardła, krtani czy ucha. Najbliższe tygodnie to czas, w którym lekarz rodzinny będzie nam szczególnie potrzebny – a co zrobić, jeśli nie spełnia on naszych oczekiwań? Długie kolejki czy brak dogodnych terminów mogą być dla nas znakiem, że czas zmienić przychodnię na inną. Jak wygląda taki proces i czy można to zrobić bez wychodzenia z domu? Podpowiadamy.
Powody zmiany przychodni
Raczej niewielka część ludzi całe życie uczęszcza do jednej, tej samej przychodni. Powodów do zmiany jest wiele: możemy nie być zadowoleni z usług oferowanych przez naszego aktualnego lekarza POZ, a słyszeliśmy bardzo dobre opinie o kimś w innej placówce. Może przeprowadziliśmy się do innej części miasta i taka zmiana jest zwyczajnie potrzebna dla naszej wygody, bo nie chcemy przy każdej wizycie musieć przedzierać się przez korki. Nieważne, co jest powodem naszej potrzeby zmiany – nie musimy go zresztą nikomu podawać. Tak czy siak, kiedy dochodzi do momentu, w którym trzeba zdecydować się na inną przychodnię, to co należy zrobić?
Jak zmienić przychodnię?
Sposoby są dwa. Składamy stacjonarnie w wybranej placówce pisemną deklarację wyboru, albo, co ucieszy wszystkich wygodnickich, wypełniamy wniosek online. Takiej zmiany możemy za darmo dokonać aż dwa razy w roku kalendarzowym. Jeśli po dwóch zmianach wciąż nie znajdziemy lekarza, z którym „klikniemy”, to za trzeci raz zapłacimy już 80 zł. Jest jednak kilka wyjątków, które pozwalają na dokonanie darmowych zmian nawet, jeśli wykorzystaliśmy już nasze dwa „strike’i”: jeśli akurat zmieniamy miejsce zamieszkania, nasza poprzednia przychodnia zostanie zlikwidowana, nasz lekarz POZ przechodzi na emeryturę lub gdy ukończyliśmy właśnie 18 lat i przechodzimy spod opieki pediatry do lekarza rodzinnego. W tych sytuacjach wyjątkowo musimy podać powód zmiany.
Dokonanie zmiany online
Tak jak wcześniej wspomnieliśmy, klasycznym sposobem jest złożenie wypełnionej deklaracji w wybranej przychodni. Zwykle otrzymać ja można na miejscu – wystarczy poprosić o nią w recepcji. Jest również dostępna do pobrania na oficjalnej stronie Narodowego Funduszu Zdrowia. Skupimy się tu jednak na drugim, o wiele bardziej przystępnym sposobie – zmienieniu przychodni przez Internet. Przyjmijmy prosty scenariusz: przeprowadziliście się z rodziną z Łodzi do Pabianic i chcecie przenieść się do tamtejszej przychodni. Po wpisaniu w Google „Centrum Medyczne Pabianice” i przewertowaniu lokalnej oferty decydujecie się na przychodnię Anmed. Aby się do niej przenieść, logujesz się do swojego Internetowego Konta Pacjenta (IKP) na portalu pacjent.gov.pl. Zrobisz to na przykład poprzez założenie profilu zaufanego. Gdy jesteś już na swoim koncie, na dole strony, pod hasłem „Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)” znajdziesz przycisk „Wypełnij deklarację”. Wybierasz placówkę Anmed Pabianice, konkretnego lekarza lub pielęgniarkę czy położną i zatwierdzasz przesłanie wniosku. Tak samo postępujemy w przypadku przepisania dziecka do innej przychodni. W sekcji „Uprawnienia” będzie można wypełnić formularz swojego podopiecznego. Zmiana zwykle następuje w przeciągu 7 dni, jednak w zależności od przychodni dane zostają wprowadzone do systemu w ciągu najbliższych trzech tygodni. Kiedy na Twoim IKP pokaże się informacja o zostaniu przyjętym do przychodni, to tyle – udało Ci się przepisać do nowej placówki.