Przyczyną kłopotów z dzieckiem może być ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Jak rozpoznać ADHD u dziecka?
ADHD czyli nadmierna ruchliwość
Ciągły ruch i niemożność usiedzenia w jednym miejscu to cechy ADHD. Dzieci z nadmierną ruchliwością mają mnóstwo energii. Taka przypadłość niesie ze sobą ryzyko urazów. Dlatego rodzice czy opiekunowie dzieci z ADHD muszą stale uważać na swoją pociechę i troszczyć się o jego bezpieczeństwo. Do tego dochodzi zwracanie uwagi i uspokajanie. Takie dziecko wymaga większej uwagi i często pomocy przy nauce. Pojęcie ADHD było przez długi czas obce wielu rodzicom. Obecnie pediatrzy coraz częściej rozpoznają zaburzenie, będące typowymi objawami nadpobudliwości ruchowej u dzieci.
Jak rozpoznać ADHD u dziecka?
Oznaką nadmiernej ruchliwości u dziecka mogą być słabe wyniki w szkole.Osoby z ADHD mają zaburzenia koncentracji. Poprzez ciągły ruch i rozkojarzenie nie potrafią skupić się na danej rzeczy na dłuższy czas. Nie kończą wcześniej rozpoczętych zadań, co może przekładać się na naukę i problemy w szkole.Często przychodzą do szkoły nieprzygotowane, bez odpowiednich książek czy przyborów. Należy jednak pamiętać, że dzieci Z ADHD mogą być bardzo zdolne, choć nie chcą się uczyć. Nadpobudliwość ruchowa jest także związana z gadatliwością. Dzieci z tego typu schorzeniem nie są systematyczne i nie potrafią planować. Około 6-7 roku życia można zdiagnozować ADHD. Wczesne rozpoznanie zaburzenia pozwala na dalsze leczenie i co najważniejsze, ułatwienie życia dziecka. Zazwyczaj stosuje się rożnego rodzaju psychoterapię. Z samego ADHD można wyrosnąć, ale nie dotyczy to jego powikłań. Pomoc uzyskana w odpowiednim czasie pozwoli na lepsze funkcjonowanie w przyszłości. To niezwykle ważne, ponieważ dzieci z takimi problemami jak zaburzenia psychosomatyczne musi nauczyć się żyć bezpiecznie. Aby dokładnie rozpoznać ADHD, najlepiej udać się z dzieckiem do pediatry lub psychoterapeuty.
Bez wsparcia terapeuty oraz rodziców jest narażone na wyśmianie i rozwój kompleksów. Praca nad sobą i skupienie się na zainteresowaniach to elementy do których dziecko może wykorzystać całą swoją energię i spontaniczność. Warto więc zamie nić ADHD w ogromny atut i wykorzystać w pełni potencjał skrywany w naszym dziecku.
Katarzyna Antos